Over onze klokken

De Gentse Beiaardkring werd gesticht in 1983 en heeft als doel de bescherming, integratie en promotie van de klokken- en beiaardcultuur in alle facetten van het Gentse stadsleven. Aanvankelijk resulteerde dit vooral in het ondersteunen van de beiaardbespelingen en -concerten op de Gentse belfortbeiaard. Enkele leden zijn ook heel enthousiaste liefhebbers van luidklokken, en zijn begonnen met het systematisch bezoeken van de torens om het luidklokkenlandschap in kaart te brengen. Daarbij worden de klokken gefotografeerd, opgemeten, en gefilmd tijdens het luiden. De klank wordt achteraf geanalyseerd en voor elke toren resulteert dit in een filmpje op YouTube.

Elke toren biedt wel iets bijzonders, geen twee torens lijken op elkaar. De vier betrokken dorpen van de parochie Edith Stein (Zevergem, De Pinte, Sint-Martens-Latem en Deurle) behoren tot het
werkgebied van de Heemkring Scheldeveld, vandaar de samenwerking met deze vereiniging.

De toren van Zevergem is de enige toren van de parochie die al van vroeger twee klokken bezat. De kleine klok is dan ook de oudste van de parochie. Zowel De Pinte, Sint-Martens-Latem als Deurle bezaten slechts één klok. Maar terwijl Sint-Martens-Latem en Deurle beide hun klokkenbestand in de tweede helft van de 20ste eeuw naar drie uitgebreid hebben, bleef De Pinte met slechts één klok. Maar die ene klok is wel, na de kleine van Zevergem, de oudste, ondanks het feit dat de kerk de jongste is van de parochie.

Klik hieronder voor de beschrijving van elke klokketoren apart

Dit artikel en de filmpjes werden mogelijk gemaakt door Thierry Pauwels, Rudy Pieters en Tim Martens i.s.m. Heemkring Scheldeveld en de kerkraden van onze parochie.
Bijzondere dank omdat het -zoals je ziet- geen simpel spel was: